The Persistence of Memory (Belleğin Azmi), Salvador Dali

Betimleyen: Bedia AĞTAŞ

Enine dikdörtgen bu resimde, ünlü ressam Salvador Dali`nin `Belleğin Azmi` diğer adıyla `Eriyen saatler` adlı eseri yer alıyor. Resmin alttan yukarı 2/3 sini kumsal kaplıyor. Kumsalın bitiminden itibaren resmin sol tarafından denize uzanan yalçın kayalıkların bir kısmı var. Devamındaki açık mavi olan deniz, ufukta sarı bir gökyüzüyle buluşuyor. Gökyüzü giderek maviye ve daha da koyu maviye geçerek resmi yukarıda tamamlıyor. Kumsal genelde koyu kahve renkte ama denizle buluşan şeritte hafif bir kızıllık var. Resmin sağ tarafında, sahile yakın kısmında yerde bir plaka var. Plaka da gökyüzünün mavisini yansıtıyor. Sağ ön tarafta ise kızıl-kahve dikdörtgen prizma şeklindeki bir kayanın büyükçe bir köşesi yer alıyor. En altta resmin köşesinde prizmanın üzerinde yatar konumda hafif eriyip de ovalleşmiş bir şekil alan turuncu bir cep saati duruyor. Saat karıncalarla kaplanmış. Biraz yukarısında, kayanın kenarından aşağıya doğru sarkan erimiş peynir şeklinde ikinci bir saat daha var.  Bu saat üçüncü ve dördüncü saatlerle aynı renkte. İçi mavi, kenarları bronz çerçeveli bu saatin üzerine ise bir sinek konmuş. Daha da yukarıda kayanın ucuna doğru, tek bir dalı kalmış kuru bir ağaç var. Bu dalda da asılı duran, eriyip uzamış görünümünde her birinde olduğu gibi kurma düğmesi bulunan bir cep saati daha var. Resmin tam ortasında, öne doğru yerde taşların üzerine yığılmış cansız bir canavar figürü yatıyor. Ağzı açık kalmış, bir deri bir kemikten ibaret pembemsi bir yaratık. Yine onun da üzerinde, gövdesine doğru dördüncü bir saat daha yerleştirilmiş. Renkler çok canlı olmasa da gölgeler oldukça belirgin. Zaman içinde kaybolma anlamına gelen eriyen saat figürleri, ölüm ve yaşam arasındaki dipsiz uçurumu açıklar niteliktedir.

Sayfa Görüntüleme : 824