Arnolfini`nin Evlenmesi

Betimleyen: İpek KÖKEŞ

Eser Sahibi: Jan van Eyck

Teknik: Yağlı boya

Ebat: 82 x 60 cm

Yıl: 1434

Sergilendiği Yer: National Gallery, Londra

Dikey dikdörtgen tabloda, Arnolfini ve eşi bir odanın ortasında yan yana durmuş, el ele tutuşuyorlar.

30’lu yaşlarında duran ve başı dik bir şekilde bir odada, tablonun solunda ayakta duran Arnolfini, sağ elini dirseğinden kırarak göğüs hizasında kaldırmış, yana doğru uzattığı sol eliyle de eşinin elini tutarken resmedilmiş. Açık tenli bir erkek olan Arnolfini’nin yüzü uzun, oval ve keskin hatlı. Açık renkli, kavisli kaşlarının altındaki fazla büyük olmayan koyu renkli gözleri hafif kısık ve yere doğru bakıyor. Uzun burnunun ucu yuvarlak ve fazla kalkık değil. Açık renkli, ince dudakları ise düz bir çizgi gibi ifadesiz. Sivri çenesinde belli belirsiz bir iz var. Kafasına taktığı yuvarlak hatlı, büyük, siyah şapka tüm saçlarını kapamış Arnolfini, siyah gömleğinin üzerine, kollarını açıkta bırakan ve ayak bileklerine kadar uzanan bordo bir pelerin geçirmiş. Pelerinin altında Arnolfini’nin siyah çorap giydiği ince ayak bilekleri belli oluyor. Arnolfini’nin ayakkabıları da siyah.

Tablonun sağında, Arnolfini’nin 25-30 yaşlarında olan eşi sola, Arnolfini’ye doğru dönük dururken resmedilmiş. Yuvarlak ve dolgun yüzünü hafif aşağı eğmiş olan açık tenli kadının geniş bir alnı var. Açık renkli ve kavisli kaşlarının altındaki koyu renkli gözleri, tıpkı Arnolfini’ninkiler gibi yere doğru bakıyor. Burnu ne büyük ne küçük. Adeta bir çizgi gibi olan ağzı ise oldukça küçük.  Toplu, açık kahverengi saçlarının üzerinde, açık renk işlemeler olan beyaz bir örtü var. Kadının omuzlarına dökülüp sırtına kadar uzanan bu örtü, kadının alnının iki yanını açıkta bırakıyor. Arnolfini’nin eşinin üzerinde, yere kadar uzanan yeşil bir elbise var. Göğüs hizasında orta kalınlıkta kahverengi bir kurdele olan bu geniş elbisenin bol kollarında kalın sayılabilecek açık renkli şeritler, kolların yere doğru sarkan kısımlarında ise fırfırlar var. Eteklerinde yine açık renkli bir şerit olan uzun elbisenin önü, ayak bileklerini açıkta bırakacak kadar kısa. Elbisenin kollarından ve eteğinden uzun kollu, mavi bir kıyafet daha seçiliyor. Sol elini Arnolfini’nin elinin üstüne, avucu yukarı bakacak şekilde uzatan kadın, sağ elini de dirseğinden kırıp karnının üstüne koymuş. Elleri son derece zarif olan kadının karnı, sanki hamileymiş gibi resmedilmiş.

Arnolfini’nin arkasında açık bir pencere bulunsa da çiftin içinde bulunduğu oda fazla aydınlık değil. Pencerenin altında duran ve yalnızca bir köşesi belli olan ahşap konsolun üzerinde iki-üç tane yuvarlak meyve duruyor. Çiftin ardında kalan kirli krem rengi duvarda, gemi dümenini andıran ahşap çerçeveli bir ayna var. Aynanın solunda tespihi andıran, bir ipe geçirilmiş, iki ucundan açık renkli püsküller sarkan, turuncu tonlarında iri boncuklar asılı. Aynanın hemen üstünde el yazısıyla “Johannes de eyck fuit hic, 1434” yazıyor. Aynanın altında ise, kırmızı bir örtüsü olan ahşap bir oturma alanı var. Tavandan sarkan altın rengi gösterişli avize, tabloda çiftin arkasında kalıyor. Tablonun sağ tarafında, Arnolfini’nin eşinin arkasında ise, yine kırmızı örtülü yatağın bir kısmı resmedilmiş. Tablonun altında ise, açık renkli ahşap zeminin üstünde bir çift takunya ve küçük bir köpek var. Siyah şeritleri olan takunyalar Arnolfini’nin solunda, zeminle neredeyse aynı renkte olan köpek ise çiftin önünde, tabloda odanın orta kısmında duruyor.  

Sayfa Görüntüleme : 972