Çıkarıldığı Tarih:16. yüzyıl
Eser sahibi: Agesander, Athenodoros, Polydorus (tahmin ediliyor.)
Kullanılan Malzeme: Beyaz Mermer
Sergilendiği Yer: Vatikan Müzeleri
Betimleyen: Rümeysa ERDOĞAN
Truvalı papaz Laocoön ve oğullarından oluşan heykel topluluğu mermer bir kaidenin üzerinde duruyor. Boyu 242 cm olan yontuda beyaz mermer kullanılmış. Zeminin en yüksek noktasına hafifçe oturmuş Papaz Laocoön’un bir oğlu solunda basamakta, diğer oğlu sağında, basamakların altındaki geniş zeminde. 50’li yaşlarda gibi görünen Papaz’ın oğulları ise henüz 20’lerinde bile değiller sanki. Babanın da oğullarının da üzerlerinden kaymış pelerinlerinden başka kıyafetlerinin olmayışı vücutlarının kaslı hatlarını ortaya çıkarmış.
Üçünün de bedenini saran uzunca bir yılan, kalın ve güçlü gövdesiyle bir boğa yılanını andırıyor. Kısa sivri dişleri her an ısırmak üzereymiş gibi Papaz Laocoön’un kalçasının bele yakın kısmına değiyor. Papaz’ın sağ bileğinden aşağısı, sağındaki oğlunun sağ omzunun aşağısı ve solundaki oğlunun ise sağ dirseğinden aşağısı kopuk.
Papaz, mermer zemin üzerine yapılmış ve önünde kısa 2 basamak bulunan kare mermer sütunda oturuyor. Sağ ayağının tabanını oturduğu mermer sütunun 2. basamağının köşesine, sol ayağının parmak uçlarını ise mermer zeminin sol tarafına uzatmış. Kıvırcık, omuzlarına gelen dağınık saçları, kıvırcık sakal ve bıyığı yüzünün etrafını kaplamış. Hafif açık gergin ağzı, fal taşı gibi açılmış gözleri ve kırışık alnı çektiği acıyı ve yaşadığı dehşet anını izleyenlere net bir şekilde yansıtıyor. Kaslı vücudu birkaç yerinden bükülmüş Laocoön, başını hafifçe sola eğmiş ve yukarı bakıyor. Yukarı kaldırdığı sağ kolu dirseğinden arkaya doğru, sağ bileği ise aşağı doğru burkulmuş. Sırtından gelerek sol kolunun üstünden geçen kıvrımlı yılan Laocoön’un solundaki oğlunun sağ koluna da dolandıktan sonra Laocoön’un sol kalçasına uzanmış. Papaz sol eliyle, ısırmak üzere olan yılanı engellemek istercesine ağzına yakın bir yerini belki güçsüzleştiğinden çok da sıkı olmayan bir şekilde kavramış. Yılan, sol dizinin hemen altına ve sağ dizinin hemen altıyla dizin biraz üzerinde kalan kısma da dolanmış. Mermer zeminde solda, ayakta duran ve boyu ancak baba figürünün göğüs hizasına gelen oğlu; sağ koluna, omzunun hemen aşağısından sıkıca dolanmış olan yılana bakıyor. Yüzü sol profilden görünen heykelin kıvırcık saçları Laocoön’a göre daha kısa. Kemerli burnu, kalkık kaşları, hafif aralık ağzı ve korkuyla bakan gözleri çektiği acıyı yüzüne yansıtmış. Dizini kırarak karnına çekmiş ve yılanın kuyruğuna yakın kısmı sol ayak bileğine dolanan heykel, sol eliyle dolanmış yılanı çıkarmak ister gibi sıkıca tutmuş. Laocoön’un oturduğu kürsünün sağ kenarında oturan, diğer oğlunu temsil eden ve boyu baba figürün göğüs hizasına gelen heykelin belden aşağısı, sağ dizine dolanan yılanın etkisiyle sola dönük duruyor. Bacakları dizlerinden hafifçe sola doğru bükülmüş olduğu için yalnızca sol ayak parmakları yere basıyor, sağ ayağı ise zeminden biraz yukarda, havada duruyor. Gövdesi izleyice dönük olan heykel, kafasını sol arkaya yatırmış. Kıvırcık saçları ve hafif aralık gergin ağzıyla sol yukarı tarafa bakıyor. Yılandan kurtulamamanın verdiği acıdan olsa gerek yukarı bakan oğlan korku içinde gibi görünüyor. Sol omzunun aşağısını sıkıca sarmış olan kalın yılan gövdesi sırtından dolanarak yukarı kaldırmış olduğu sağ omzuna da dolanmış. Sol eliyle kolunu dirseğinden bükerek sağ sırtından geçen yılanı tutmuş.
Mermer kaideden aşağı kat kat kıvrılarak uzanan ve bazı yerleri toplanmış örtü, Laocoön’un ve oğullarının üzerinden kayarak merdivenin 1. basamağına kadar uzanmış. Laocoön’un solunda kalan oğlunun yılanı tutmak için gibi sola ve öne doğru eğdiği vücudunun sol omzundan aşağı zemine kadar kat kat toplanmış pelerini ise mermer zeminde son bulmuş.